Sunday 4 January 2015


SIMBOL SIMPANG P-N




diode symbol
- apabila voltan digunakan di terminal simpang PN, ia dipanggil diod. Diod adalah peranti satu arah yang    
    membolehkan aliran arus dalam satu arah sahaja bergantung kepada pincangan.


CIRI-CIRI HADAPAN PINCANGAN DIOD



-  Apabila P terminal adalah lebih positif berbanding N terminal iaitu P- terminal disambungkan kepada      terminal positif bateri dan N-terminal disambungkan kepada terminal negatif bateri, ia dikatakan               hadapan berat sebelah.

forward biasing diode
Terminal positif bateri repels pembawa majoriti, lubang, di P-rantau dan terminal negatif repels elektron dalam N-rantau dan menolak mereka ke arah simpang. Keputusan ini dalam peningkatan dalam kepekatan pembawa cas berhampiran persimpangan, penggabungan semula berlaku dan lebar kawasan susut berkurangan. Apabila voltan pincang hadapan dibangkitkan kawasan susut terus mengurangkan lebar, dan lebih dan lebih pembawa bergabung semula. Ini menyebabkan peningkatan pesat semasa.


CIRI-CIRI SONGSANG PINCANGAN DIOD



- Dalam pincangan songsang P- terminal disambungkan kepada terminal negatif bateri dan terminal N ke          terminal positif bateri. Oleh itu voltan gunaan membuat N-bahagian yang lebih positif daripada P-                  sampingan.

reverse biasing diode
- Terminal negatif bateri menarik pembawa majoriti, lubang, di P-rantau dan terminal positif menarik elektron dalam N-rantau dan tarik mereka dari simpang. Keputusan ini dalam penurunan dalam kepekatan pembawa cas berhampiran simpang dan lebar kawasan susutan meningkat. Sedikit aliran semasa yang perlu dibayar kepada pembawa minoriti, yang dipanggil sebagai berat sebelah semasa terbalik atau kebocoran arus. Kawasan susut sebagai voltan pincang songsang dibangkitkan terus meningkatkan lebar dan tiada arus mengalir. Ia boleh disimpulkan bahawa diod bertindak hanya apabila ke hadapan berat sebelah.



CIRI-CIRI LENGKOK ZENER DIODE I-V


                                             

                                              Zener Diode


                                           Zener Diode Characteristics Curve


- Zener Diod adalah apa-apa tetapi diod tunggal disambungkan secara berat sebelah terbalik, kita telah                 menyatakan bahawa. A diod disambungkan dalam berat sebelah terbalik positif dalam litar yang ditunjukkan di     bawah.

SIMBOL ZENER DIODE

Symbol of Zener Diode

- Apabila diod disambungkan dalam berat sebelah hadapan, diod ini bertindak sebagai diod biasa tetapi apabila voltan pincang belakang adalah lebih besar daripada voltan voltan zener pecahan yang telah ditetapkan berlaku. Untuk membuat kerosakan voltan yang tajam dan tepat, dadah yang dikawal dan ketidaksempurnaan permukaan dielakkan. Dalam ciri-ciri di atas VI Vz adalah voltan zener, kita boleh katakan. Ia juga adalah voltan lutut kerana pada ketika ini semasa adalah semasa adalah sangat pesat.

-->  Lebih pelindung voltan, sebagai rujukan voltan.
Perlindungan voltan lampau yang dilakukan dengan menggunakan diod Zener kerana terdapat arus yang mengalir melalui diod selepas voltan pincang belakang melebihi nilai tertentu. Litar ini menyediakan keselamatan bagi peralatan yang disambung pada terminal. Biasanya semasa tidak boleh melebihi injap biasa tetapi jika kerana apa-apa kesalahan di litar semasa yang melebihi had maksimum yang dibenarkan, peralatan sistem boleh menjadi rosak secara kekal.


zener
                                                 CONTOH GAMBAR RAJAH SKEMATIK



-Diod zener boleh bekerja sebagai pengatur voltan jika ia diperkenalkan dalam litar
-Output merentasi diod akan berterusan. Ia digerakkan oleh sumber semasa.

-Jika ada voltan yang merentasi diod melebihi nilai tertentu ia akan menarik semasa yang berlebihan  dari bekalan.

Basic zener

PERANTI LED



-Dalam LED tenaga elektrik adalah penukar masuk ke tenaga optik. Ini adalah contoh elektro-luminescence, proses di mana pelepasan foto berlaku oleh penggabungan semula elektron yang berlebihan dan lubang dalam semikonduktor jurang jalur terus.

- Kelebihan utama menggunakan ini adalah penggunaan tenaga yang rendah, seumur hidup lebih lama, bina kuat, saiz yang lebih kecil dan lain-lain.




working of led

                                                  GAMBAR RAJAH SKEMATIK


Light Emitting Diode

                                                  GAMBAR RAJAH PERANTI LED




     
                                               
                                                      GAMBAR RAJAH SIMBOL LED 

KEISTIMEWAAN PERANTI LED

(1) Saiz: - Saiz Light Emitting Diod adalah dari 3 mm hingga 8 mm panjang. Saiz kecil membolehkan mereka untuk digunakan di dalam ruang kecil di mana lampu tiub tidak boleh digunakan. Oleh kerana saiznya yang kecil, pelbagai reka bentuk boleh dibuat sangat semata-mata.

(2) seumur hidup yang lebih besar: - Ini adalah manfaat nombor satu lampu LED. Sebagai contoh kuasa tinggi LED putih masa kehidupan yang dianggarkan 35,000 hingga 50,000 jam. Di mana sebagai mentol pijar masa yang kehidupan adalah 750 hingga 2,000 jam. Untuk padat mentol kalimantang, jangka hayat adalah 8,000 hingga 10,000 jam. Sebenarnya tidak seperti LED lampu standard tidak terbakar. Mereka hanya secara beransur-ansur pudar.

(3) suhu yang lebih rendah: - mekanisme LED yang tidak mengandungi apa-apa langkah untuk menghasilkan haba. Dalam lampu konvensional, pengeluaran haba adalah fakta yang sangat umum. Mereka membuang sebahagian besar daripada tenaga mereka sebagai haba. Mereka kekal sejuk.

(4) Kecekapan tenaga: - Light Emitting Diode adalah cara hari ini paling cekap tenaga menyalakan kecekapan tenaga adalah hampir 80% kepada 90% manakala lampu tradisional mempunyai 20% kecekapan tenaga, 80% hilang, sebagai haba. Lebih ke atas kualiti pencahayaan adalah sangat baik.

(5) fleksibiliti Design: - LED boleh digabungkan dalam apa-apa bentuk atau kombinasi. Mereka boleh digunakan dalam satu-satu sebagai satu ironi. Single LED boleh beroperasi, menyebabkan kawalan dinamik cahaya. Kesan pencahayaan yang hebat warna yang berbeza boleh dicapai dengan direka dengan baik sistem pencahayaan LED.

(6) mesra alam: - lampu LED tidak mengandungi sebarang bahan kimia toksik. Mereka tidak meninggalkan apa-apa bahan toksik dan 100% boleh dikitar semula. Illuminations mereka dekat dengan tiada pelepasan UV. Pakej pepejal itu boleh direka untuk memberi tumpuan cahayanya juga.

(7) Warna: - lampu LED boleh memancarkan warna dimaksudkan ini dilakukan dengan mengenakan komposisi bahan keadaan pepejal doping tanpa menggunakan mana-mana penapis warna.

(8) Pada masa / mati: - Light Emitting Diod boleh dikendalikan dengan cepat. Mereka boleh digunakan dalam kerap hidup / mati dalam operasi peranti komunikasi.


CIRI-CIRI PERANTI LED


i) Petunjuk dan tanda-tanda: - ini adalah terutamanya digunakan dalam isyarat lalu lintas, tanda-tanda keluar, mesej ringan, memaparkan kotak dan lain-lain

ii) Lampu: - lampu Diod Pemancar Cahaya telah menjadi sangat popular dan sebagai penggunaan tenaga yang sangat rendah untuk mereka, mereka juga sedang dibuat oleh LED s. Pada tahun 2001, kampung Itali Torraca adalah tempat pertama untuk menukar semua lampu kepada LED. Dalam televisyen dan komputer / laptop memaparkan, LED digunakan.

iii) permohonan Bukan visual: - Komunikasi, sensor adalah kawasan utama permohonan bukan visual LED.


CONTOH KEGUNAAN LED


• Dalam lampu motosikal dan basikal.
• Dalam lampu isyarat dan isyarat.
• Dalam mesej memaparkan papan.
• Dalam mentol lampu dan banyak lagi.


TRANSISTOR


                               

                                                           gambar rajah skematik

                                    
                                          


                                                     simbol transistor





                                                       contoh transistor


APLIKASI LITAR

1.Putuskan sambungan (tiada aliran arus dalam penyambung), membantu untuk suis operasi.
2.Apabila di kawasan aktif (a kuantiti arus pemungut, lebih daripada beberapa persepuluh voltan yang lebih tinggi daripada pemancar), membantu untuk tujuan penguat
3.Dalam tepu (pengumpul beberapa persepuluh voltan yang lebih tinggi daripada pemancar), membantu semasa yang lebih tinggi untuk "menghidupkan" tujuan.



CIRI-CIRI TRANSISTOR

Untuk mengetahui ciri-ciri transistor transistor yang berfungsi sama ada dalam corak pemancar biasa atau dalam corak asas yang sama. Mari kita menangkap transistor NPN berfungsi pada pendekatan pemancar biasa. Sebagai berbual sebelum ini yang hampir tidak fungsi transistor apabila bahagian input yang bias forwardly dan sebelah output bias reversely. Ammeter bersatu dalam penggantian dengan pengumpul & asas untuk mengira bahagian bawah semasa semasa dan pengumpul sepadan. Voltmeter bersatu dalam selari dengan mengira volt input (VBE) & output volt (VCE). Untuk mengetahui ciri-ciri, faktor pengeluaran, khususnya VCE diadakan stabil dan sisihan arus input dengan volt input dikira dan sama direka dalam graf (di bawah) (IB VBE v / s). Unit lengkung mungkin direka dengan menukar VCE. Graf yang melambangkan ciri-ciri yang simpang hadapan PN berat sebelah

KEISTIMEWAAN TRANSISTOR

-SAIZ

Salah satu kelebihan terbesar menggunakan transistor ialah saiznya yang kecil. Walaupun tiub vakum telah terus berkembang lebih kecil selama ini, transistor telah berkurangan kepada perkadaran harfiah mikroskopik. Perbezaan saiz antara tiub vakum dan transistor awal adalah sebab komputer pergi dari peralatan bilik bersaiz untuk peranti desktop di dalam jangka beberapa dekad. Transistor mudah cukup bahawa mereka boleh satu hari nanti akan terdiri daripada hanya satu atom beberapa dozen. Ini adalah penting terutamanya dalam bidang pembuatan cip komputer, di mana beribu-ribu transistor perlu dimuatkan pada satu cip untuk kuasa pengkomputeran maksimum.

-BERAT

Selain menjadi lebih kecil, transistor adalah lebih ringan daripada rakan-rakan mereka tiub vakum. Ini mempunyai semua kelebihan saiz yang lebih kecil dan juga membuat transistor sempurna untuk digunakan dalam peranti elektronik mudah alih atau peralatan saintifik.

-HABA

Transistor menghasilkan haba yang jauh lebih rendah daripada tiub vakum. Satu sampul surat haba yang lebih rendah bermakna mereka boleh dibungkus lebih padat dalam satu peranti elektronik dan bahawa mereka tidak memerlukan sistem penyejukan yang besar dan kompleks untuk kekal berfungsi lebih jangka masa yang lama.

-PENGGUNAAN KUASA

Transistor juga mempunyai kelebihan menggunakan kurang tenaga berbanding tiub vakum. Ini bermakna bahawa mereka lebih cekap dan kos kurang untuk beroperasi. Ia juga membolehkan jurutera untuk digunakan transistor dalam bateri peranti dikuasakan tanpa ketara mengorbankan hayat bateri.

-KETAHANAN

Transistor yang sangat tahan lama, sebahagiannya kerana reka bentuk dan pembinaan logam mudah mereka. Tiub vakum menggunakan mentol kaca yang tertakluk kepada kerosakan dan mesti dikendalikan dengan berhati-hati. Transistor hanya sesuai untuk peranti elektronik yang perlu menahan kesan atau terus beroperasi walaupun dalam keadaan persekitaran yang melampau

SCR



                                        skematik simbol SCR



                                         
                                         gambar rajah SCR





                          contoh gambar rajah skematik SCR



Kelebihan dan keburukkan SCR


kelebihan:

- Pasang tahap besar semasa menggunakan hanya satu kawalan semasa kecil.
- Boleh menukar voltan tinggi.


kelemahan:

- Tidak boleh mudah dimatikan.
- Atas sebab ini, tidak sesuai untuk litar berkuasa tinggi DC.
- Walaupun sesuai untuk litar berkuasa tinggi AC, ironinya ia akan menukarkan AC ke DC. (Walaupun kadang-kadang ini yang dikehendaki.)
- Dalam litar AC, perlu dihidupkan setiap kitaran.


ciri-ciri SCR

penerus standard alat yang membolehkan arus mengalir dalam satu arah sahaja. A semasa positif akan mengalir hanya dari anod ke katod. Penerus A pada dasarnya ialah diod yang dibina untuk mengendalikan arus besar, biasanya 1 amp atau lebih. Penerus sering digunakan untuk menukar AC ke DC.
A silikon dikawal penerus, atau SCR, adalah penerus diubahsuai yang berkelakuan seperti suis terbuka, tetapi boleh dihidupkan dengan menyuntik arus positif kecil ke dalam terminal pintunya. (Ini keluar semasa melalui terminal katod.) Setelah dihidupkan, SCR akan kekal melainkan jika arus yang mengalir dari anod ke katod jatuh kepada sifar, di mana titik SCR membuka dan berkelakuan seperti suis terbuka lagi.
A tipikal sederhana kuasa SCR mungkin menghidupkan satu 200 V 1 A semasa dengan arus get daripada mungkin hanya 20 mA. Terdapat SCR boleh didapati dengan kedua-dua voltan yang lebih besar dan lebih kecil dan penilaian semasa. Biasanya, orang-orang yang mengendalikan arus yang lebih besar akan memerlukan pintu semasa yang lebih besar untuk menghidupkan.
SCR dengan baik sesuai Menuju litar AC kerana setiap kitaran arus ulang-alik secara automatik akan menghidupkan peranti ini. Mereka tidak juga sesuai untuk litar berkuasa tinggi DC kerana SCR tidak boleh (mudah) dimatikan. Walaupun dalam kuasa rendah litar DC, ia tidak sukar untuk mereka bentuk satu cara untuk mematikan SCR.


APLIKASI LITAR

- Pengawal kelajuan motor boleh laras.- Pemalap cahaya laras.- Bekalan kuasa Switching dan pengecas bateri- Penyongsang.



DIAC






                                                           SIMBOL DIAC





The typical circuit configuration with DIAC placed in series with the TRIAC gate to improve its switching performance

                           

                                             GAMBAR RAJAH SKEMATIK DIAC


                                               gambar rajah diod


KEISTIMEWAAN DIAC


-Ia adalah teknologi pancaran; tiada lampu belakang diperlukan;
-Operasi-keadaan pepejal menyediakan ciri-ciri operasi yang stabil;
-100% daripada "menunaikan" arus mengalir melalui pancaran elemen untuk membuat  cahaya;
-Mereka boleh dibuat dengan komponen elektronik yang sedia ada;
-Mereka perlu menjadi lebih mudah untuk mereka-reka daripada Thin Film Transistor (TFT);
-Mereka menggunakan LED dan OLED untuk kecekapan bercahaya tinggi;
-Voltan operasi dan kuasa mereka boleh direka-dalam;
-Setiap sel pencahayaan menghadkan kuasa sendiri.

CIRI-CIRI DIAC

The DIAC mempunyai empat lapisan (PNPN) dan dua terminal anod A1 dan A2. A N-Jenis bahan cahaya didopkan diletakkan di setiap sisi yang DIAC. Kedua-dua terminal A1 dan A2 disambungkan di tempat-tempat ini seperti yang ditunjukkan dalam rajah. Kedua-dua terminal A1 dan A2 disambungkan merentasi dalam DIAC bahawa, apabila rehat lebih voltan dicapai sama ada di terminal, yang DIAC memulakan pengaliran. Lengkung ciri-ciri yang ditunjukkan dalam Rajah di bawah.



DIAC SymbolDIAC ConstructionDIAC Waveform


APLIKASI DIAC

Biasanya DIAC diletakkan dalam siri dengan pintu gerbang AELCCedroCDLAcettTRIAC satu. DIACs sering digunakan bersama dengan triak kerana alat-alat ini tidak simetri api akibat sedikit perbezaan antara kedua-dua bahagian peranti. Ini keputusan dalam harmonik yang dihasilkan, dan yang kurang simetri api peranti, tahap yang lebih besar yang harmonik yang dihasilkan. Ia adalah umumnya tidak diingini untuk mempunyai tahap harmonik dalam sistem kuasa.


Untuk membantu dalam mengatasi masalah ini, satu DIAC sering diletakkan dalam siri dengan pintu gerbang. Peranti ini membantu membuat pensuisan yang lebih walaupun untuk kedua-dua bahagian kitaran. Ini berpunca daripada hakikat bahawa ciri-fiturnya beralih jauh lebih sekata berbanding dengan triak. Sejak DIAC menghalang mana-mana arus get mengalir sehingga voltan picu telah mencapai voltan tertentu dalam mana-mana arah, ini menjadikan titik tembakan daripada AELCCedroCDLAcettTRIAC yang lebih walaupun dalam kedua-dua arah.

  

TRIAC







                                                        SIMBOL TRIAC




Figure 4: Equivalent electric circuit for a triac in Q-I operation mode.

                                             GAMBAR RAJAH SKEMATIK


                                         

                                                      GAMBAR RAJAH TRIAC



KEISTIMEWAAN TRIAC



1. triak bertukar OFF apabila voltan dikurangkan kepada sifar.
2. pintu Single mengawal pengaliran dalam kedua-dua arah.
3. triak dengan voltan tinggi penilaian semasa boleh didapati.
4. triak adalah alat dwiarah, ia menjalankan di kedua-dua arah.


CIRI-CIRI TRIAC

Ciri-ciri VI tipikal triak yang ditunjukkan dalam rajah. Triak mempunyai dalam dan di luar negeri ciri-ciri yang serupa dengan SCR tetapi kini acteristic char yang terpakai kepada kedua-dua voltan positif dan negatif. Ini dijangka kerana triak mengandungi dua SCR disambungkan secara selari tetapi bertentangan dalam tions direc.
MT2 adalah positif berkenaan dengan MTX dalam sukuan pertama dan ia adalah negatif dalam quad kata-kata kasar ketiga. Seperti yang telah berkata dalam catatan blog sebelum ini, pintu gerbang mencetuskan mungkin berlaku dalam mana-mana empat mod berikut.
Operasi saya Quadrant: VMT2, positif; VG1 positif
Quadrant II operasi: VMT21 positif; vgl negatif
Quadrant III operasi: VMT21 negatif; vgl negatif
IV operasi Quadrant: VMT21 negatif; VG1 positif
mana VMT21 dan vgl adalah voltan daripada MT2 terminal dan pintu berkenaan dengan MT1 terminal.
Peranti, apabila mula pengaliran membenarkan jumlah yang sangat berat arus mengalir melaluinya. Ini rempuh masuk besar semasa mesti dihadkan dengan menggunakan luar menahan Kepatuhan, jika tidak, peranti mungkin rosak.
Pintu gerbang adalah terminal kawalan peranti. Dengan menggunakan isyarat yang betul untuk pintu gerbang, sudut tembakan alat tersebut boleh dikawal. Litar digunakan di pintu gerbang untuk mencetuskan peranti dipanggil litar get-mencetuskan. Pintu-mencetuskan litar untuk triak adalah hampir sama seperti yang digunakan untuk SCR. Litar mencetuskan biasanya menjana pencetus denyutan untuk menembak peranti. Pencetus nadi harus magnitud dan tempoh yang mencukupi supaya tembakan peranti adalah terjamin. Biasanya, tempoh 35 kami adalah mencukupi untuk mengekalkan tembakan peranti.




APLIKASI TRIAC

Triak kuasa yang rendah digunakan dalam banyak aplikasi seperti pemalap cahaya, kawalan kelajuan untuk kipas elektrik dan lain-lain motor elektrik, dan dalam litar kawalan berkomputer moden banyak isi rumah peralatan kecil dan besar.


MOSFET




                                    gambar rajah MOSFET








                                           gambar rajah skematik


 




                                                         simbol MOSFET




KEISTIMEWAAN MOSFET

Kelebihan utama transistor MOSFET ialah ia menggunakan kuasa yang rendah untuk mencapai tujuannya dan pelesapan kuasa dari segi kerugian sangat llittle, yang membuatnya menjadi komponen utama dalam komputer moden dan alat-alat elektronik seperti telefon bimbit, jam tangan digital , mainan kecil robot dan kalkulator


ciri-ciri MOSFET

 menukar isyarat penguatan dalam peranti elektronik. MOSFET boleh berkembang logam-oksida-semikonduktor bidang-kesan transistor yang digunakan untuk mempengaruhi aliran cas elektrik dengan mempengaruhi aliran caj setakat lebih besar. MOSFET terdapat dalam semua peranti elektronik moden yang mempunyai empat terminal iaitu sumber, pintu pagar, parit dan badan. Badan seperti namanya adalah plot utama di mana sumber dan salir dijarakkan manakala pintu gerbang adalah di atas terminal ini dan jenis khusus bahan memisahkan digunakan sebagai lapisan penebat di antara get dan sumber, longkang dan badan. Ia disebut sebagai litar bersepadu yang moden kerana ia adalah ekonomi apabila digunakan untuk pengeluaran besar-besaran dan boleh digunakan untuk menyelesaikan masalah yang kompleks



Aplikasi MOSFET

transistor MOSFET boleh direka sama ada untuk menjalankan lubang bercas positif atau elektron bercas negatif dengan hanya mengubah kedudukan pintu, sumber, dan longkang di dalam badan. Sumber dan salir akan mempunyai kutub yang bertentangan berkenaan dengan pintu supaya zarah akan menjalankan elektron atau lubang. Perjalanan kerja transistor MOSFET ialah apabila voltan yang digunakan untuk badan pintu menerimanya dan sebahagian daripada caj ditolak dari kawasan pintu gerbang yang dipanggil kawasan susut.

Berdasarkan kawasan susut kekonduksian berbeza dan lapisan penyongsangan dicipta di muka lapisan semikonduktor oleh bahan penebat yang. Sebagai kekutuban positif meningkatkan caj negatif kehilangan kesannya dan membentuk rantau untuk lubang positif untuk mempunyai aliran dan dalam hal peningkatan sebanyak kekutuban negatif caj positif kehilangan kesannya dan membentuk rantau ini untuk elektron negatif untuk mempunyai aliran. Seperti dalam kes transistor biasa kini pembawa cas daripada kutub yang berlawanan mengalir dengan mudah melalui pintu gerbang. Jumlah besar aliran elektrik dari sumber ke longkang dan bertujuan seperti memanipulasi isyarat input yang tersedia diberikan oleh pengguna kepada isyarat output yang dikehendaki.





UJT



                                                   gambar rajah UJT








                                                      GAMBAR RAJAH SKEMATIK














SIMBOL UJT





KEISTIMEWAAN UJT

-kos rendah,
-ciri-ciri rintangan negatif,
-nilai yang rendah mencetuskan semasa

CIRI-CIRI UJT

struktur binaan UJT. Ia berbina daripada satu bar semikonduktor bahan jenis N yang diserap untuk mempunyai sedikit saja pembawa arus majoriti, dan dari dua hujungnya diterbitkan dua terminal Tapak. Tapak yang di atas dilabel sebagai B2 dan yang di bawah sebagai B1. Suatu lapisan bahan jenis P ditampalkan ke bar bahan N itu dan darinya diterbitkan terminal Pengeluar (E).


APLIKASI UJT

UJT banyak digunakan untuk mengatur SCR dan TRIAC, yaitu komponen semikonduktor yang berfungsi seperti tiration dengan menggunkan pulsa yang dihasilkan oleh basis pada UJT. 












1 comment:

  1. How to deposit at BetMGM Casino: Everything you need to know
    How do 영천 출장샵 you sign up 영주 출장안마 with BetMGM 삼척 출장샵 and deposit funds? — The minimum deposit amount 충청남도 출장샵 in betmGM Casino is $1 and the maximum bonus is $200. 포천 출장샵 If you don't have enough of

    ReplyDelete